Ondernemer van de maand mei

Naam: Jo Martens

Naam bedrijf: Claessens drukkerij

Functie: Drukwerkadviseur voor ‘mooi drukwerk’

www.mooidrukwerk.info

Ik verbind creativiteit met grafische techniek
Het begon allemaal met zijn eigen creativiteit in tekenen en schilderen. Na een open dag op het grafisch lyceum wist Jo Martens het zeker. Hij wilde de grafische industrie in. Nu is hij al jaren een gedreven en zeer vakbekwaam drukwerkadviseur bij Claessens drukkerij in Someren.

Waarom doe je wat je doet? Wat drijft je?
“Toen ik als 15-jarige binnenkwam op die open dag zaten in de aula studenten elkaar na te tekenen. In de hoek van het fotografielokaal stond een Harley Davidson. Daar mocht ik op gaan zitten en werd ik gefotografeerd en mee de donkere kamer ingenomen. Ik kwam buiten met een prachtige zwart wit fotoafdruk. In een ander lokaal werden posters ontworpen met plakkaatletters en afgedrukt op proefpersen. Dit alles raakte en boeide me. Daar ligt mijn basis.”
“Creativiteit vind ik nog steeds boeiend. Ik houd van creatieve ontwerpen met mooie fotografie, goede typografie en een functionele opmaak. Met een goed oog voor detail ga ik altijd voor het hoogst haalbare. In mijn grafische loopbaan heb ik al met heel veel grafisch ontwerpers, designers en kunstenaars samengewerkt. Zij staan voor hun creatief ontwerp. Daar wil ik heel erg goed voor zorgen en in adviseren, zodat het drukwerk wordt zoals de ontwerper het bedoeld heeft. Dus ik ga met hen in gesprek en breng hun wensen samen met de technische mogelijkheden die er zijn. Daarin zoek ik de grens op in wat kan en (financieel) haalbaar is.”

Waarom zijn klanten blij met jou?
“Ik denk vooral omdat ik mijn afspraken heel precies nakom en open en eerlijk ben. Hoe komt het grafische ontwerp het best tot zijn recht in drukwerk? Belangrijk hierin zijn de keuze van papiersoort, druktechniek, kleuren, veredeling en afwerking. Met kleurproeven en dummy’s maak ik voorspelbaar wat klanten kunnen verwachten. Daarin ben ik eerlijk over de mogelijkheden en koppel nooit een probleem terug zonder meteen een alternatieve oplossing te geven. Ik ben pas tevreden als mijn klant dat ook is. We gaan voor het speciale en het hoogst haalbare. Complexe producties en grafische hoogstandjes gaan we zeker niet uit de weg. Daarin is Claessens drukkerij echt een delicatessenzaak.”

Wat is je ervaring met netwerken en met Netwerkclub 0492?
“Ik heb hele goede ervaringen met netwerken en ben er persoonlijk door gegroeid. En netwerken is dé manier om mijn kring van relaties uit te breiden. Het leuke van mijn vak is dat iedereen drukwerk nodig heeft, dus een netwerk levert al gauw rendement op. En een netwerk geeft bereik. Daardoor kan ik andere ondernemers ook aan goede aanbevelingen helpen. Dat gebeurt zeker bij 0492. Een goed netwerk levert altijd business op. Vanuit Claessens drukkerij blijven we kritisch kijken naar welke netwerken nuttig voor ons zijn.”

 


Deel deze pagina..